Harde buiken, monopolisten en meer - Reisverslag uit Puno, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu Harde buiken, monopolisten en meer - Reisverslag uit Puno, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu

Harde buiken, monopolisten en meer

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

23 Januari 2008 | Peru, Puno

Hi luitjes,

Sorry voor de radiostilte, maar na die superlange blog van vorige week, wilde ik jullie even gelegenheid geven die te lezen ;-)

Ondertussen zit ik sinds een dagje in Puno aan het Titicaca meer. Nog niet veel van het meer gezien, maar dat gaat morgen veranderen. Ik heb een tour naar de Uros-eilanden geboekt (drijvende eilanden) en \'s middags ga ik naar een ander meer waar weer enorm bijzondere monumenten staan. Donderdag reis ik dan verder.

In tegenstelling tot de eerdere planning reis ik dan niet naar LaPaz, maar naar Arequipa.
Ik heb het gevoel dat ik Peru enorm tekort doe met de paar weken die ik hier uberhaupt ben, er is zoveel te zien, dat ik Bolivia liever voor een volgende keer bewaar.
In de buurt van Arequipa is de Colca Canyon die ik graag wil gaan bezoeken. Schijnt een erg mooi natuurgebied te zijn en daar ben ik wel aan toe na alle ruines en artisanen markten.

Van hoogteziekte heb ik geen last gehad, wel van een erg harde buik, een fenomeen wat zeker niet minder onprettig is. Gvd wat kan dat pijn doen !
Nou goed, met wat magnesiummelk van de plaatselijke apotheek gaat het nu weer de goede kant op.

En verder: Cusco is een totale touristtrap. Je kan nog geen meter lopen of je wordt aangesproken op iets te kopen of ergens te eten of een massage te krijgen of een tour te nemen of.. of...
Heel onrustig en ergens ook wel wat intimiderend. Het jammere is dat ook als je \'no gracias\' zegt, ze door blijven \'zeuren\'. Ik ben al een paar keer uitgevallen: \'he dicho no tres veces, no me escucha ?\' of \'he dicho no, deja me en paz\'. Voel ik me helemaal niet prettig bij (onaardig doen), maar ja, wat moet je ? bij iedereen iets kopen uit medeleven ? iedere bedelaar iets geven ? overal een hapje gaan eten ? zo werkt het natuurlijk niet.

Maar goed, ik heb toch maar braaf een beetje het touristending gedaan, ben één dag meegegaan in een bustour door de Heilig Vallei met bezoekjes aan een drietal dorpen: twee Inka-tijd ruines, één weefdemo en prachtig oud kerkje. Verder zelf de stad enigszins verkend en een paar musea bezocht.

Machu Picchu heb ik jammer genoeg overgeslagen. De enige manier om er te komen is per trein of lopend (4 dagen). Lopend was ik zo ie zo niet van plan en per trein... tja.. als tourist ben je verplicht om de touristentrein te nemen. Lokale mensen kunnen voor 30 soles (7,5 euro) de trein nemen, touristen niet. Die zijn verplicht de vele malen duurdere Vistadome of Backpackers trainen te nemen. Dit was zelfs op een gegeven moment ook zo voor Peruaanse touristen, maar ik krijg de indruk dat dat laatste teruggedraaid is.
Het geprivatiseerde bedrijf Perurail blijkt echter per 1 januari de prijzen verdubbeld te hebben. Met andere woorden: of ik effe 103 dollar neer wilde tellen voor een treinritje en oh ja, de trein is wat vol, terug moet je er halverwege uit en zie je maar hoe je weer in Cusco komt. Toegang tot Machu Picchu is ook nog eens iets van 40 dollar en en overnachting in Aquas Calientes ook, dus dat zou alles bij elkaar minimaal 200 dollar gaan kosten. Tja, als ik dat geld dan nog bij de lokale bevolking terecht zou komen of iets dergelijks.. dan had ik het nog wel in overweging willen nemen. Nu niet, zakkenvullers zoeken het maar uit, het zal allemaal best heel mooi zijn, maar na twee Inca ruines heb je ze echt wel gezien. Tuurlijk extreem indrukwekkend om die specifieke te zien, maar is die éne totaal niet unieke foto mij 200 dollar waard ? Nee, dus.

Wat dat betreft: die (Chileense) zakkenvullers van Perurail kunnen echt de boom in ! Tot 1 januari had je een backpackertrein naar Puno voor 18 dollar, was me door veel mensen aangeraden. Ok, duurder en langzamer dan de gewone bus (6 tot 10 dollar), maar zou een mooie reis zijn... Tja.. tot 1 januari. Nu rijdt diezelfde trein nog steeds, maar mag je 153 dollar betalen.
Nou goed, ik heb voor een soort van compromie gekozen. Niet de trein, maar ook niet de gewone bus: een toeristenbus met allerlei interessante tussenstops. Betaalbaar en leuk om te doen.

Anyways, afgezien van bovenstaande irritaties en frustraties, gaat het wel goed.
Meer een volgende keer.

Veel groetjes !
Juliette

P.S.: Nienke - mail me effe.. wil wel even weten hoe en wat !

  • 23 Januari 2008 - 09:18

    Willem:

    Fijn weer iets van je te horen geweldige dingen maak je mee en mooie fotos groeten en tot chili

  • 24 Januari 2008 - 11:51

    Ray:

    Lieve schat,
    ...en ik mij elke dag maar kapot trainen om een harde buik te krijgen. Ja dat doet ook pijn, maar ik heb dan wel een sixpack straks...Jij ook? Hahaha, dan vast een sixpack Diet Coke met Chocotoff! Denk je er wel om te genieten, zus! Niet alleen maar om zakkenvullers denken, maar geniet van je vakantie. Je krijgt de groeten van Wiebe, ik heb de mails verzonden, we gaan het besprken met Naud en Stef en als je terug bent, gaan we samen om tafel. Gisteren bij de HIV vereniging gezeten, Honey if you think things with us are bad, hahaha, het gras is altijd groener... Enhier is veel grijs en regen en bah! Dus hou jij het maar lekker op je zonnetje op Peru, da's ook weer een Licht op je Pad (excusez le mots). Hele lieve dikke knuffel,

    Ray

  • 25 Januari 2008 - 16:40

    DAF:

    Hee Juul,

    Ik wil ook een schaapie aan een touw.........complimenten voor je foto's en leve Canon snelle service.........

    Hou je taai enne.......ik wil ook lekker uitwaaien......

    Tot snel,

    dAF

  • 25 Januari 2008 - 16:48

    DAF:

    Sorry Juul ik lees nu je eerste mail dat je camera, lees je scherm het echt heeft begeven. Maar toch zie ik foto's, kan je nu wel of niet foto's schieten met de restanten van je camera?? Of is dit al geschoten met een nieuw dingetje? Anders kan ik je weinig tips geven dan een nieuwe Canon???

    Ben benieuwd........

    dAF

  • 25 Januari 2008 - 17:14

    Juliette:

    @Daf: thanks voor je reactie. Het is me gelukkig gelukt om m´n scherm in Lima te laten repareren (zie 2de post) vandaar dat ik toch foto´s kan maken.
    Maar goed, lijkt er wel op dat camara echt op zijn laatste poten staat. Wanneer ik in NL ben maar eens gaan orienteren voor een goede nieuwe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 12882

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: