Hoe vond u de biefstuk ? Onder de sla ! - Reisverslag uit Tacna, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu Hoe vond u de biefstuk ? Onder de sla ! - Reisverslag uit Tacna, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu

Hoe vond u de biefstuk ? Onder de sla !

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

31 Januari 2008 | Peru, Tacna

Ken je die beetje flauwe 'grap' ?
Moest ik gisteren veel aan denken in de zin van 'Hoe vond je de petroglyphen ? Nou, door vooral niet de teveel aandacht aan de wegenkaart te besteden. De wegen die daarop staan zijn niet te vinden, laat staan borden die je verder de weg wijzen.

Ik had voor een dag toch maar een auto gehuurd in Peru. Ik was alle kant en klaar tours helemaal zat en het leek me een aardige om de petroglyphen van Toro Meurto te bezoeken.
Een auto huren hier is een dure business. Duurder nog dan bv in Europa of Chili. 't schijnt dat auto's hier erg duur zijn in aankoop en gezien de lage inkomens is een auto kopen dan ook gelijk aan een godsvermogen uitgeven. Vandaar ook de hoge huren.

Maar... het was elke zuurverdiende cent waard ! Jeetje jongens wat een prachtige tocht !!!
Nauwelijk te beschrijven zo mooi. Eerst door een Andesuitloper met zoutmijnen: rode bergen met wit 'zand' er her en der op verspreid. Dan opeens een enorme vlakte met niets, woestijnlandschap. En dan zit je opeens tussen de grindrotsen. Het ene prachtige landschap na het andere kwam aan mijn ogen voorbij en door de vrijheid die een auto biedt, kon ik geregeld stoppen, foto's nemen, gewoon rondkijken, zijn en genieten !

Zelfs het drie maal hetzelfde stuk weg rijden ivm 'zit ik nou goed of niet ? Stukje terug stond politie, omdraaien en vragen' was niet erg. En ik ben wel 10 keer fout gereden en wel 20 keer gestopt om te vragen of ik wel goed zat.

De petroglyphen zelf stonden met eenzelfde duidelijke bewegwijzering aangegeven. Uiteindelijk wederom na wat vragen er toch gekomen maar toen bleek daar niemand te zijn die me verder de weg kon wijzen.
Ach, dan ga je toch zelf gewoon een stuk lopen en je ziet wel waar je eindigt. Zo gezegd zo gedaan. Ruim een uur gezworven over zandheuvels hoog tussen de bergen met de meest waanzinnige uitzichten in een verzengende hitte.
Tegen de tijd dat ik weer beneden was bij de auto interesseerden die petroglyphen me echt helemaal niets meer, of ik ze nou gezien had of niet, ik had zoveel moois gezien, het deed er niet meer toe.

En toen stond daar opeens een mannetje bij een kantoortje die me vroeg waar ik vandaan kwam 'stuk gelopen hier in de buurt'. 'Kwam je voor de petroglyphen?' 'Eigenlijk wel' 'Nou dan kan je hier een kaartje kopen en mijn zoon meekrijgen als gids en nee, je hoeft niet het hele stuk te lopen, je mag de auto het terrein oprijden .. oh en sorry dat ik er toen straks niet was, ik zat te eten' Pff.. tja.. ik heb de afgelopen weken heel wat afgelopen, dus ben echt niet vies van wat lopen, maar had net daarvoor in die verzengende hitte al ruim een uur door dat mulle zand gedarteld, dus om dat weer te doen... nou goed, met zoonlief José en auto een eerste stuk gegaan en daarna toch nog een stuk lopend gedaan. Petroglyphen bleken een soort rotsgravures te zijn. Wel geinig om te zien en tja, uiteindelijk was dat toch de aanleiding van deze trippel.
Het Petroglyphenveld van Toro Meurto is overigens een Unesco World Heritage site en het grootste petroglyphenveld ter wereld, dus een beetje onder de indruk mocht ik toch wel zijn.
Vreemd genoeg komen er nauwelijks toeristen vertelde José. Ach, misschien ook maar beter ook, zo blijft dit gebied tenminste nog wat onbedorven.

Anyways, ik zit ondertussen, na een lange busreis vandaag, in Tacna op de grens met Chili. Tacna is een stad met vrijhandel en heeft daarom uiteraard ook een slechte naam qua veiligheid. Vrij handel wordt toch geassocieerd met smokkel, sex, drugs en goedkope goederen (deels terecht als ik de verhalen hoor).
Nou goed, mij valt het alles mee. Geen gekke dingen nog meegemaakt en morgen ben ik alweer weg - ik vlieg dan van Arica naar Santiago zodat ik dit weekend het huwelijk van Sas mee kan maken.

Aangezien ik iets te ruim gepind had, had ik wat soles op te maken en dus zit ik vandaag in een hotel van €20 ipv €6. Ze hebben zelfs een sauna bij het hotel !! Uiteraard heb ik daar gelijk met plezier gebruik van gemaakt al was het wel beetje goochelen. Ik kon zo snel niet bedenken of en zo ja waar ik een badpak had en ach, ik was toch de enige, dus met beetje met handdoek 'netjes' doen kan ik best van de sauna gebruik maken op eenzelfde manier als ik in Nederland gewend was. Tja.. dat gaat zonder problemen goed totdat er opeens drie jochies van rond de 12 het bubbelbad in gaan en later ook de sauna... Hmm.. ik hoop dat ze niet al te geshockeerd waren.

Anyways, dat was het wel weer voor nu. Ik hoop dat het goed gaat met jullie allemaal. Hou het nog even vol in de regen.
Ik ben blij daar nu (eindelijk) uit te zijn. De afgelopen dagen geregeld zon gezien en de weersverwachtingen voor Chili zijn perfect, dus wie weet zal het niet alleen maar roest zijn die mij bruin doet zien tegen de tijd dat ik terug ben.

Groetjes,
Juliette

  • 31 Januari 2008 - 06:19

    Ray:

    Heb je net zo door Toro Meurto gereden als je door Amsterdam rijdt? Arme Peruanen? Hahahaha. Begrijp je nu waarom die touristen zo nu en dan even aarzelen welke kant ze op moeten, terwijl er een jakkerende, tierende Sjuul achter ze aan zit...!
    Ben projectleider geworden bij de HIV- vereniging, hoe vind je die?
    Veel plezier op het huwelijk van Saskia en Serge!
    Kus, Ray

  • 31 Januari 2008 - 12:14

    Esther:

    vanaf mijn kantoortje, al werkend op de LAATSTE dag voor zwangerschapsverlof : jippie!! goed om te lezen dat alles ok is, geniet lekker van de prachtige landen en culturen. hier ook ales ok dus, anders ad ik vandaag niet nog gewerkt....dussss de nieuwe wereldburger verschijnt tussen over 2 weken en 5 weken ergens....en we zijn er klaar voor.

    Alaaf!! Want ja carnaval begint!!Zoonlief heeft vandaag voor het eerst carnaval gevierd als piraat...true milestones....

    Zoenen en knuffels uit het zeeuwse,

  • 31 Januari 2008 - 14:42

    Titia:

    Ha Juliette,
    Vroeg me vanacht af waar je nu zou zitten en hoe je daar gekomen zou zijn en zie: het antwoord was er al toen ik vanochtend vroeg de comp. opstartte. Had alleen geen gelegenheid je een berichtje te sturen, maar nu dus wel. Je zult dus inmiddels in Chili gearriveerd zijn. Ik hoop dat je goed weer hebt, hier stormt& regent het op z'n februaries.
    xxxt

  • 31 Januari 2008 - 15:19

    Veroo:

    Hey!
    Heb met plezier je verhalen van Peru gelezen! Nu op naar Chili
    Je mist hier niets, vandaag westerstorm :S
    Veel plezier in Chili bij de bruiloft! Plaats je een foto van het bruidspaar?

    liefs Veer

  • 01 Februari 2008 - 14:58

    Nienke:

    Het klinkt weer allemaal heel gezellig. Ben erg benieuwd naar de uitgebreidde versie, dus dat coppa de vino moeten we zeker doen als je terug bent.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 12887

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: