Regen, kou en wind - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu Regen, kou en wind - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Juliette - WaarBenJij.nu

Regen, kou en wind

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

25 Januari 2008 | Peru, Arequipa

Hi guys,

Even een snelle update.
Ik zit ondertussen in Arequipa en heb vandaag eindelijk de zon gezien.

In tegenstelling tot wat ik uit de commentaren opmaak dat de meesten denken, is het hier helemaal niet zo'n lekker weer.
Ja, het is zomer, maar zomer betekent hier regenseizoen en hoog in de bergen betekent dat al snel dat het verdomde koud kan zijn.
Ik was wel gewaarschuwd, maar zo koud als het zo nu en dan was had ik het toch echt niet verwacht. Wat dat betreft zou het me niet verbazen als jullie en ik in ongeveer dezelfde temperaturen en weersomstandigheden verkeerd hebben.

Cusco lag op 3300m hoog, Puno op 3900m en zeker in die laatste plaats was het 's avonds rond de 5 graden en overdag mocht ik blij zijn als de 15 gehaald werd. (bij regen gelijk 10)

Nou goed, nu dus Arequipa. Ik hoop dat ik hier toch echt een beetje bruin kan worden, want anders ga ik zo wit afsteken in mijn jurk bij het huwelijk ;-)
Ik hoorde in ieder geval van een groep Chileense meiden die ik in Puno ontmoette dat het in Chili heerlijk is, dus mijn laatste week zal ik hopelijk in ieder geval wel de zon zien.

Het bezoek aan de Uros-eilanden en aan Sillistani woensdag was heel erg de moeite waard ! Indrukwekkend hoe de mensen hun eigen leefomgeving creëren (Uros) en hoe de begraveniscultuur met de eeuwen en culturen veranderd is.

In Peru hebben veel 'grote' culturen hun opmars gemaakt. Dat wordt nog wel eens vergeten in het aangezicht van de Incas. Maar deze zijn dus voorgegaan door vele andere culturen die vaak minstens net zulk indrukwekkende hoogstandjes creërden in bouwwerken, politiek of op andere vlakken.

Voor diegenen die het trouwens niet wisten (waaronder ikzelf tot twee weken terug): de Incas waren geen volk, maar enkel de leiders. Er zijn verschillende legendes over waar de Incas vandaan kwamen, maar zeker is dat ze in de Cusco regio zich zijn gaan settelen en daarbij de lokale bevolking (Quechua's) aan zich onderworpen. Via oorlog, onderhandeling, onderwerping wisten de Inca's een groot deel van de volkeren in West-Zuid Amerika aan zich te binden en werd hun rijk een van de grootsten in die tijd.

Nou goed, geschiedenisles over.

Tijd voor mij om weer wat meer geschiedenis op te gaan snuiven in het archeologisch museum hier. Maar eerst lunch !

Tot laters !
Juliette

  • 25 Januari 2008 - 22:14

    Titia:

    Wow - indrukwekkend vriendje!

  • 26 Januari 2008 - 16:06

    Ray:

    Ja schat,
    had je nou je dikke fleece maar bij je, maar tja, die ligt hier achter mij op de stoel, hahaha!
    Een vriend van mij is gehuwd geweest met een mooie Indiaanse uit Arequipa. Helaas is zij ongeveer een jaar geleden overleden.
    Geniet lekker van de mogeving en de vogels en de geschiedenis. Maar eerst Lunch, hahaha, vast geen Hollands stoofpotje!
    Dikke kus, mede van Dennis en Thomas en Ruud,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 12879

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: