Argh !!! mijn agenda loopt vol - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu Argh !!! mijn agenda loopt vol - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu

Argh !!! mijn agenda loopt vol

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

19 April 2007 | Zambia, Lusaka

Jeetje, weet even niet waar ik moet beginnen, zal maar wat observaties en belevenissen en plannen door elkaar gaan droppen op de pagina, dan zien we wel of het leesbaar is naderhand.

* Lokaal vervoer
Lopen, minibusje of taxi zijn de standaard manieren van vervoer hier. Bij de taxi's is het vooral goed opletten dat je niet heel erg afgezet wordt - van te voren de prijs afspreken en onderhandelen. Doe je dat niet, dan betaal je "blanke" prijzen die al snel het (drie-)dubbele kunnen zijn van normaal.
Maar minibusjes zijn toch wel de meer normale manier van vervoer gedurende de dag. Voor 1000 tot 3000 kwacha (20 tot 60 cent) kom je een heel end door Lusaka heen. De busjes wachten bij elke halte om zoveel mogelijk passagiers naar binnen gepropt te krijgen. Een belevenis op zich.
Gisteren stonden er op een gegeven moment een paar van die 'proppers' buiten het busje te matten. Ik gok dat het ging om wie welke klanten kreeg....

Lopen is trouwens ook een ervaring. Behalve dat je bijna iedereen onderweg 'hoort' te begroeten met een "hello, how are you ?" (vergeet dat niet te vragen !!!), wordt je ook om de vijf meter door taxi chauffeurs gevraagd om in te stappen. Niet op een opdringerige manier, maar wel vaak.

* Water
Ondanks alle waarschuwingen en dergelijke, lijkt het water hier uit de kraan best drinkbaar te zijn en hoef je in Lusaka dus ook niet echt bang te zijn voor ijsklontjes en salades (in water gewassen).
Wel wordt het water elke nacht rond half 8 afgesloten, dus moet je zorgen dat je altijd een paar emmers / flessen / containers gevuld hebt voor gebruik later op de avond (incl. toilet doorspoelen).

* Engelse invloeden
De Engelse koloniale invloeden zijn nog heel erg zichtbaar. Vaak juist ook in hele kleine dingen, zoals de manier de tekst op aankondigings- of waarschuwingsborden is geformuleerd, inclusief "fines". Maar ook het kranen systeem (twee aparte kranen, één voor warm, één voor koud), het links rijden en nog veel meer.

* Town
De binnenstad van Lusaka heb ik gsitermiddag kort bezocht en kwam beetje verwarrend op mij over, heel druk, veel mensen, veel stalletjes op straat, weinig straatnaam bordjes, gebouwen met namen ipv nummers (over engelse invloed gesproken). Het is bepaald niet toeristisch, weinig terrasjes, geen prentkaarten om als toerist naar huis te sturen (dus sorry guys, maar een "happy birthday" kaart leek me niet zo geschikt, vooralsnog stuur ik dus even geen kaarten).

Verder:
Gisteravond zou ik mee gaan naar de salsa les van Sushma (als lerares) en Thera (als deelnemer), maar ik werd net daarvoor gebeld door Willie, een van de vertalers om wat te gaan drinken, wat ik uiteraard gedaan heb. Willie werkt als docent bij het Community Development College in Monze. Hier worden mensen opgeleid om op het platteland hulp te bieden op allerlei gebieden, water, hygiene, landbouw, gezondheid, vrouwenrechten etc.
Ik bood hem aan om als ik begin mei langs zou komen, een workshop over herinneringsboeken te doen, maar begin mei kwam slecht uit in verband met de examen periode die dan net begint. Omdat hij wel erg enthousiast reageerde op het idee van de workshop, zal ik nu zaterdag of zondag naar Monze op en neer reizen om de workshop te gaan geven.
Ik weet nog niet zeker hoe ik erheen ga, ik kan om 6 uur 's morgens de bus pakken (goedkoop) of ik zou een auto kunnen huren (duurder, maar kan ik onderweg stoppen om foto's te nemen), ik kijk nog even.
Omdat de meeste studenten in het weekend op de campus blijven, zou het nog wel eens druk kunnen worden bij de workshop, dus ik heb net extra copiën van de herinneringsboeken in Zambiaanse talen zitten printen en de flyer over het gebruik gelijk maar 50 keer afgedrukt.
Leuk om dit te mogen doen, maar ook wel spannend !

Verder ga ik morgen op bezoek bij het kantoor van NZP+ in Lusaka, een nationale organisatie voor People living positively with HIV/AIDS. Thera gaat met me mee want zij vond het ook wel erg interessant om kennis met hun te maken.

Zaterdagavond ga ik de project representative van SourceConnection in Lusaka, Mwamba ontmoeten. Ik heb vanmiddag net alle documentatie die Dorine me net voor vertrek nog toegestuurd had doorgelezen, dus ik ben voorbereid.

Maandag zal ik Ralph van King World Mission gaan bezoeken. Ralph heeft ook aan het project bijgedragen met vertalingen en runt bij zijn missie tevens een school.

Daarnaast zal ik maandag of dinsdag nog bij de universiteit langs gaan, waar de secretaresse van Thera nu de vertaling naar Lozi aan het maken is (die mag ik komen ophalen).

Als laatste moet/wil ik nog contact opnemen met de aannemer van de projecten van Pola van der Donck die mij aanboden om één van hun projecten te bezoeken. Ik weet alleen nauwelijks meer wanneer ik dat nog in kan plannen. Misschien 1 mei, al is dat hier een vrije dag (Dag van de Arbeid)

Zoals jullie kunnen lezen, een volle agenda ! Nou goed, in het wildlife park "rust" (nou ja, twee excursies per dag 's morgens vroeg en 's avonds laat, dat worden korte nachten...)

Nu eerst maar eens boodschappen doen want ik zal koken vanavond !

P.S.: Ray - niemand hoeft taal te kuizen op mijn blog ! oh enne.. dat gros zie ik nog niet zo snel gebruikt worden. Zie wel veel mooie vrouwen hier, maar nog geen mannen naar mijn smaak. Maar... de vakantie is nog jong, you never know.

  • 19 April 2007 - 20:47

    Titia:

    Ha Juliette, de waarbenjenu's vliegen me om de oren: Zambia, Zweden, Nieuw Zeeland: da's uit en toch thuis als je Nunspeet niet uitkomt, zoals ik.
    Leuk voor je om zo welkom te zijn in een tot nu toe voor jou onbekend land en daar in levende lijve te kunnen ervaren wat Remember Me te bieden heeft. Ik leef met vanuit hier met je mee!

  • 20 April 2007 - 07:54

    Wim Hoeve:

    Leuk om je nieuwsbrief te lezen wens je een goede tijd liefs Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 12876

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: