Life goes on - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu Life goes on - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu

Life goes on

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

18 April 2007 | Zambia, Lusaka

alsof ik helemaal niet weg ben ;-)
Zelfs het weer is vrijwel hetzelfde als toen ik weg ging uit NL, al begrijp ik dat het bij jullie nu wat slechter aan het worden is.

Vandaag - net als elke woensdag in NL - mijn fysio fitness oefeningen gedaan. Sushma gaat een paar keer per week in een (niet-westerse) fitness club sporten. Leek mij wel lekker om na die lange reis mijn lijf weer even tot de orde te roepen, dus ik ben maar meegegaan. Met wat gezoek & aanpassingen, heb ik een soortgelijk program van oefeningen kunnen doen als in NL, dus Nienke (mijn fysio) mag trots zijn !

Het fitness center zit op de "showground" of zoals het officieel heet: "Agricultural and commercial society of Zambia"

Op hetzelfde terrein zitten veel departments, de bank van Zambia en andere (semi-)officiele instanties. Overal staan teksten over "sustainability is our goal". Hoe de werkelijkheid is, weet ik nog niet, maar de intentie wordt heel zichtbaar gemaakt. Ook veel referenties aan HIV/AIDS op posters en muurschilderingen ("Acquire land not AIDS"). Als ik er aan denk neem ik binnenkort even een kabeltje mee naar het internet café, dan kan ik wat foto's plaatsen.

En verder... gisteren bij thuiskomst de eerste stroomstoring meegemaakt. Sushma zei nog "wat is het toch donker" toen we van de bus naar huis liepen ;-)
Buiten op de veranda met zijn drieën anderhalf uur zitten kletsen tot de stroom er weer was. Alles werkt hier op electra, dus ook het avondeten koken moest wachten.

's avonds toch nog vrij lang zitten kletsen. Ik kende Thera eigenlijk alleen van mail contact, dus we wisten maar heel weinig van elkaar. Nou goed, daar hebben we gisteren wat verandering in gebracht.

Klamboe ophangen was later op de avond nog een avontuur op zich, maar hij hangt. Ik zal nog wel een foto maken van ons kunstwerk. Overigens valt het hier in Lusaka nog heel erg mee met de muggen - ik heb er zelfs nog niet eens één gehoord !

Ik ga zo dadelijk de "town" (binnenstad) een beetje verkennen en mag me dan om 6 uur weer melden in de Arcade om mee te gaan naar Salsa les. Ja, ja, echt niets westers mist hier.

Vanavond of morgen zal ik de eerste van de Zambiaanse remember me vertalers ontmoeten, Willie. Ik zal hem begin mei ook gaan opzoeken in Monze wat onderweg naar Livingstone ligt.

Hopelijk zal ik later vandaag ook contact kunnen maken met de anderen en met de SourceConnection contacten.

Later meer.

  • 18 April 2007 - 13:37

    Altijd Maagd !:

    Hé Sjuul,

    Meestal houd ik niet zo van die leuzen, dat klinkt allemaal erg communistisch ! of erg Bond zonder Naam. Maar Acquire land not Aids, vind ik werkelijk geweldig!!! Ik zou hem boven mijn eigen bed moeten hangen (of andermans bed, met nadruk op man). Zeker bij een stroomstoring, want dat levert meestal 9 maanden later een enorme geboortegolf op; hetwelk niet te rijmen is met condoomgebruik (tenzij je Kardinaal van Utrecht bent, maar ja, die kan iemand na de geboorte van een kind nog Altijd Maagd blijven noemen....deeeuuuhhh). Wat jammer dat je niet naar de training bent gaan fietsen, had weer heel wat gescheeld. Zeker in Lusaka fietsen zal erg goed zijn voor je ontspanning en de inspanning. Vandaag een uitgebreide reactie geschreven over de Concept Nota Vrijwilligersbeleid. Eén van de aanbevelingen was dat je bij feedback altijd een reactie krijgt. Mijn vraag aan Jan of ik ook even de bijlage gemailed kon krijgen, zodat ik ook die kon scannen en becommentariëren. Dat was om half elf vanmorgen. Het is nu half vier geweest en ik wacht nog.Wellicht had ik er ook bij moeten zeggen dat je de feedback ZO SPOEDIG MOGELIJK behandeld en teruggeeft, zeker als iemand iets in en spoedklus voor jou aan het doen is. Maar goed, dit is dus waar wij het bij het overleg nou net over gehad hebben. Geen terugkoppelingen !
    Kijk je uit dat je niet uit je klamboe dondert...en niet teveel schommelen, zeker niet met z´n tweeën ! Voor je het weet he je blauwe billen... Kus, Ray

  • 19 April 2007 - 06:28

    Eric:

    Goedemorgen Juliette

    Naar aanleiding van je mail waarin je een webpagina aan kan klikken van je verblijfplaats het volgende:

    Deze heb ik met bewondering door gelezen en zie dat je een leuk verhaal schrijft van je belevenissen.

    Geweldig dat je deze reis maakt en wat zal je een indrukken opdoen van de omgeving maar vooral van de mensen.

    Ik vind het prettig om eens wat anders van je te lezen en te zien hoe je weer de uitdaging aangaat .Dit om de mensen te ontmoeten van je project en hierdoor weer nieuwe contacten maakt .

    Ik zie dat alle berichten voor iedereen zijn te lezen en zo krijg je een kompleet verslag met inhoud.Zeker om zo later terug te lezen is dat een ervaring voor nu maar misschien ook voor later.
    Met dit dokument bouw je een verslag met belevenissen wat in mijn ogen zeer waardevol is.

    Zo als eerder heb ik gezegd dat je het echt verdiend een echte vakantie met veel afwisseling. Je doet ontzettend veel voor je medemens en voor anderen te helpen in hun leven. Nu mag jij eens genieten van de wereld van mensen waarvoor je het doet !

    Verder wens ik je een goede reis en veel leuke belevenissen !

    Ik wens je voor vandaag weer een goede ervaring volle dag met veel nieuwe gezichten en belevenissen !

    Groeten Eric

  • 25 April 2007 - 15:25

    Nienke:

    Juliette ben zeker trots op je, dat je zelfs in verweggistan aan het trainen bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 12863

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: