Doodop terug van vakantie - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu Doodop terug van vakantie - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Juliette - WaarBenJij.nu

Doodop terug van vakantie

Door: Juliette

Blijf op de hoogte en volg Juliette

30 April 2007 | Zambia, Lusaka

Hi guys,

Ben weer terug in Lusaka en zit voor 1 of 2 nachten even in Chachacha backpackers

Zoals al te verwachten was, was inet toegang wat beperkt in het natuurpark. Moet zeggen: heb het geen seconde gemist.

Hierbij dus een 'korte' update. Kort: ja, want ik zou bijna een boek kunnen schrijven over die ene korte week !
Dus om jullie niet uren aan het lezen te zetten (of na twee minuten te laten afhaken), even in telegram stijl een week samenvatten:

Dinsdag heen gevlogen naar Mfuwe in een (bijna) private jet ;-) De enige passagiers waren een jongen die voor Zambian airways werkte en op werkbezoek ging en ik. Geinig om eens mee te maken.

Bij aankomst in het Wildlife kamp bleek ik ook daar (op dat moment) de enige gast te zijn, dus voelde me een beetje tussen Remi en een prinsesje. Gelukkig bleek het een heel leuk team van mensen te zijn die er werken en hadden ze (gezien de weinige gasten) ook wel de vrijheid om zo nu en dan gewoon te gaan zitten kletsen of te kaarten.

Een typische dag in het wild life kamp begint om +/- 5:15 am. Rond 5:30 ontbijt en om 6 uur op pad voor de eerste drive door het park. Rond 10en ben je dan weer terug in het kamp waarna om 11:30 lunch geserveert wordt.

Paar uurtjes om te freewheelen (of te slapen) en dan mag je, na een kop thee om 15:30, om 16:00 weer de jeep in voor de nightdrive. Rond 20:00 terug en dan driegangen diner, nakletsen, en bed.

Verbazingwekkend genoeg is het mij niet gelukt om vaak voor 11en mijn bed te vinden (of 's middags te slapen), dus heb nogal wat korte nachten achter de rug.

Bij de drives moet je je voorstellen dat je met je gids ('s avonds stapt ook een 'spotter' in, die de spotlight bediend) de jeep in gaat en door het park gaat rijden - geen grote afstanden hoor, gewoon met slakkengangetje beetje rondrijden in de buurt van de ingang. Onderweg zie je een spektakel aan dieren aan je voorbij komen: impalla's aan het rondhupsen, puku's, giraffen die de weg oversteken, baboons die elkaar ontluizen, leeuwen aan het uitbuiken, hyena op pad, vogels all over etc etc

Ondanks dat er later in de week wel meer gasten kwamen, zijn mijn morning-drives op twee na allemaal "family-safari's" geweest, gids Billy en ik met z'n tweeen op pad. Overdag kan je namelijk ook self-drive doen als je een 4WD tot je beschikking hebt en dat deden de meeste andere gasten.
De avond-safari's werden al snel wel drukker. Jammer genoeg zaten daar veel mensen bij die vrijwel uitsluitend geinteresseerd waren in leeuwen en leopards, waardoor de drives meer op 'jagen' leek, dan met aandacht alle natuur een kans geven gezien te worden.
Desondanks heb ik tijdens die 5 dagen met drives ruim 600 foto's genomen, dus ik zal behoorlijk kritisch moeten gaan selecteren. Waar ik nu achter de compu zit kan ik mijn kaarten niet makkelijk uitlezen, mogelijk ergens in de komende dagen wel. Dan zal ik een random selectie plaatsen.

Heb genoten van *alle* natuur en van de gezelligheid die ik bij de staff vond. Gids Billy had nog nooit gekaart, daar hebben we op dag 2 verandering in gebracht, maar tegen het einde van de week zaten we al gauw 's middags met 7 man (6 personeel/kinderen van eigenaar + ik). Het nederlandse "pesten" is goed ingeburgerd en de kaarten heb ik maar achter gelaten. Kunnen ze een beetje in vorm blijven.

Uiteraard - hoe kan het ook anders - is tijdens die week ook het Remember me project ter sprake gekomen. Heeft een paar mooie en inspirerende gesprekken opgeleverd en - zowaar - een vertaling van het boek naar Kunda, de taal van de regio waarin het park & kamp zich bevindt.

Ik zou nog uren door kunnen schrijven, maar ga dat toch maar niet doen - het koninginnedagfeestje in de ambassaderesidentie roept mij, dus ik ga afloggen & feesten.

Tot binnenkort !
Juliette

  • 01 Mei 2007 - 07:49

    Titia:

    Ha Juliette, ben benieuwd naar je foto's. En natuurlijk naar de rest van je Zambiaanse avontuur! Lijkt me dat je daar een bijzondere tijd hebt. Dikke kus uit zonnig Nederland.

  • 01 Mei 2007 - 11:54

    Uitbuikende Leeuwen :

    Ha die Prinses, of zou ik Koningin moeten zeggen ? Je hebt veel boeiends gezien (vooral die uitbuikende leeuwen...) en beleefd. Toch wel apart, midden in een natuurpark een aantal medewerkers leren hoe ze moeten pesten. Ik kan het niet eens ! Hier is het nog steeds zomers weer, met een beetje een windje erbij om het niet te benauwd te maken en veel blauwe luchten. Koninginnneweekend en dag zijn erg mooi geweest. Met Margaretha de hele dag binnen gezetn op de Warmoesstraat. Maar toen ik om half tien aankwam kreeg ik de mededeling dat ze de verkeerde sleutel had meegenomen en dat de goeie sleutels wel ergens op de Keizersgracht zouden zijn. Maar Barry van DPP zou wel weten waar. Die was natuurlijk thuis om op een telefoontje van mij te wachten; dus niet op Koninginnedag! Gelukkig waren Yvonne en Ieske op de Keizersgracht en later kwam min of meer toevallig Marnix langs met (Hoera) de goeie sleutel. Na veel moeite en wachten konden we eindelijk de mensen binnen laten. Er zijn bijna geen tassen verkocht op deze dag. Dat is een product wat gewoon niet loopt. Maar wel veel fluitjes en lintjes. Goeie les voor volgend jaar en wellicht dat we in Bergen op Zoom wel met een standje kunnen staan. ´s Hertogenbosch heeft toch nog een goeie 300 euro binnegehaald, ondanks alle politiemoeilijkheden en ongemotiveerde medewerksters. Ilse heeft hard gewerkt. Tussen Ruud en mij ging het erg slecht dit weekend en ik ben eigenlijk van plan om er mee te stoppen. Niet dat het tussen hem en mij zo moeilijk is, maar het zijn de (verkeerde) vrienden waar hij mee omgaat en die gewoon zeer onbeschoft zijn. Ik wil daar niet telkens mee geconfronteerd worden, maar moet de hele tijd toch van alles en nog wat daarvan slikken en heb er eigenlijk niet zo veel zin meer in. Dat is jammer, want tussen ons gaat het op zich wel goed, als we samen zijn. Nou ja, veel pijn en moeite dus en een heel wisselend weekend geweest en veel gedaan. Nu zelfs buiten stem (mag het effe na 36 uur achter elkaar doorgaan in een bomvol Amsterdam?). Hoop dat jij het iets rustiger hebt gehad en dat je een mooi galafeest in het lang op een koloniale avond hebt gehad !
    Heel veel liefs, pas op voor die leeuwen en tot gauw,

    Ray

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juliette

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 12871

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 02 Maart 2015

US Roadtrip 2015

27 Januari 2015 - 31 December 2014

Divers

13 September 2008 - 29 September 2008

ZendCon 2008

11 Januari 2008 - 10 Februari 2008

Zuid-Amerika 2008

16 April 2007 - 09 Mei 2007

Zambia 2007

Landen bezocht: